“אין אנשים מוארים, רק פעולות מוארות”/משפט של מורה זן,

הארה אינה נרכשת. איננה התנסות חוויתית של הפרט. 

אינך יכול להיות “בעל הארה.” אינך יכול לזכות בה או להפסיד אותה.

עם זאת, על פי תורת הבודהיזם והיהדות ישנם יכולות וכוחות שהם תנאים מקדימים להארה,

 תנאים שיובילו אותך להכרה עצמית שלמה.  

בספרות הקבלית,תהליך של הרחבה תודעתית, נקרא:מעבר מ “מוחין  דקטנות”   ל”מוחין דגדלות.” 

פיתוח וחיזוק השרירים הרוחניים של האדם יכול להתרחש על ידי חיזוק של חמישה כוחות:    

  1. כח הביטחון – ביהדות נאמר: “בטח בשם.” שזו דרגה מעל אמונה בשם.  לעבור מאני מאמין ב….לאני בוטח ב…

2  כח הרצון- לרצון חלש יש אנרגיה מועטה. כדי להכיר עצמך עד לליבה, כדי לחיות מעבר לקירות האשליה על האדם לפתח רצון עז. 

מידת הרצון קובעת את גודל הכלי ומידת האור שיוכל להכיל. לרצון מתלווה מידה של מאמץ גדול או קטן. 

3  כח המודעות –  להיות במודעות גבוהה זה אומר להכיל תדר גבוהה ויציב של בהירות.

4. כח הריכוז – בספרות היהודית ריכוז הוא יכולת למקד כוונה. ליצור תודעה המכוונת אל…

כאשר אדם “שם כוונה” במילותיו, או מחשבותיו הן מתעלות את התודעה אל מושא כוונתו. 

זו דרך להעלאת התדר התודעתי האישי או הקולקטיבי.

5. כח החוכמה – חוכמה היא חיבור לתודעת על. חוכמה ותבונה הולכות יחד. 

התבונה מאפשרת התבוננות במחשבה, ברגש, תחושה או ארוע, והבנה אמיתית של “מי אני.” 

כדי לפתח חוכמה, ראשית, על האדם ללמוד להתבונן בדחפים שלו, ולשלוט בתגובות האוטומטיות של כעס, חרדה, היצמדות, או התבדלות.

על פי התורה הבודהיסטית ישנם חמישה מכשולים עיקריים להארה העומדים בפני האדם והם:

השתוקקות, כעס, עצלות/עייפות, חרדה ודאגה, וספקנות.

המכשולים הללו צצים כאשר אין איזון בין הכוחות.

לדוגמא: אם הביטחון חלש והחוכמה חזקה – יצוץ ספק

אם ביטחון חזק וחוכמה חלשה – תצוץ השתוקקות.

כשהריכוז חלש אך הרצון והמאמץ גבוהיים, יצוץ אי שקט

וכאשר הריכוז גבוהה אך הריכוז והמאמץ נמוך, תצוץ עייפות.

המודעות בלבד מהווה גורם המתאם ומווסת בין הכוחות השונים.

 

תגובות

השארת תגובה