מה ההבדל בין מדיטציה, מיינפולנס, מדיטציה יהודית, הדמייה, ייחוד כוונה?

נתחיל בכך שיש אלפי סוגי מדיטציות. 

מדיטצייה נועדה להוביל אותך אל הכרה האמיתית של מי שהנך.

אל האמת לאמיתה, אל חירות רוחנית והשתוות הצורה עם הבורא. תקראו לזה איך שתבחרו. 

מיינדפולנס הוא שם שיווקי המאפשר לאדם המערבי לפתח יכולת התבוננות ללא שפיטה.

הפרוש העברי של מיינדפולנס הוא קשיבות, תשומת לב קשובה, או מודעות קשובה.

אפשר להגדיר אותו כענף היוצא מתוך הוויפאסנה. 

מנגיש את המדיטציה לקהל הרחב מבלי להיכנס עמוק אל התורה הבודהיסטית ואל הסממנים הדתיים, לפשט את העניין. 

במיינדפולנס מתרגלים מודעות למחשבה, תחושה או רגש, מבלי להיגרר אחריהן.

כשאתה פוגש מחשבה, רגש או תחושה, אתה נשאר עד. אתה אומר: זו מחשבה, זה רגש, זו תחושה.

המיינפולנס עוזרת לאדם לנטרל את החיוב מהסיפורים שהוא מספר לעצמו ונותן להם תוקף, מתוך הזדהות מנטאלית או ריגשית.

היא עוזרת להקל על אתגרי החיים, ולהביא יותר איכות חיים, ורווחה בחיי היומיום.  

 תשומת לב קשובה יכולה להעשות בכל מצב.

ישיבה, הליכה, שיחה, שטיפת כלים, נסיעה ברכב…

כאמור, מיינפולנס,  זו שיטה ה"נגזרת" מויפאסנה. 

ויפאסנה, זהו מונח מסנסקריט שפרושו "ראיה-בהירה" או התבוננות חודרת. 

הדרך להגיע למצב תודעתי זה היא על ידי התבוננות חדה במציאות.  

מידיטציית ויפאסנה, אפשר לתרגל גם באמצעות מודעות לנשימה במספר אופנים:

(כל אחד על פי העדפתו.) 

1. מודעות לנשימה בכניסה. להביא את תשומת הלב לאוויר הנכנס דרך הנחיריים. 

2. מודעות לנשימה באזור הבטן. גאות ושפל של הבטן בזמן הנשימה. 

אפשר להתמקד באזור הטבור, להביא מודעות אל הבטן. הטבור יוביל אותך אל טבורו של עולם. ומשם לחווית האחדות.

 

mandala heart

מדיטציה יהודית

הרב אריה קפלן ז"ל בספריו:  "מדיטציה יהודית"  ו"מדיטציה וקבלה" מדבר על סוגים שונים של מדיטציות יהודיות.

למעשה , ניתן למצוא הרבה קווים דומים בין המדיטציות הנפוצות היום, לבין מדיטציות יהודיות וקבליות. 

גם במדיטציות יהודיות ניתן למצוא התמקדות במנטרה : מילים וניגון, או באוביקט מסויים, עם זאת, הטקסט שאוב מתוך

 צרופים קבליים, והכלים הם מתוך תורת הניסתר היהודית.

המונח המשמש את המקובלים לציון מדיטציה הוא "התבודדות".   הכוונה היא איננה בידוד עצמי, של הפרט מהכלל, 

אלא הגעה למקום העמוק ביותר שניתן להגיע אליו. הכוונה היא להגיע לעצמות הבסיסית של האדם, לשם כך יש 

 לבודד, להסיר כל מה שמעכב תכלית זאת, מלהגיע להכרה שלמה של אחדות עם הבורא. 

אחת השיטות הקבליות הידועות היא התמקדות בשם המפורש. 

וזהו סוד : "ושויתי יהוה לנגדי תמיד."  (תהילים ט"ז, ח')

שיטה זו נקראת הדמיה.  שיטת ההדמיה מקדימה לשיטת היחודים. ( הסבר בהמשך)

במדיטצית הדמיה המתרגל או המתפלל רואה את האותיות של שם ההויה.

ניתן לעשות זאת בשלבים:

תחילה, אפשר להביט ולהתמקד באותיות השחורות על גבי הדף הלבן, ולאחר שהושגה מיומנות בשלב הראשון, אפשר לדמות את האותיות באמצעות הראיה הרוחנית, "בעיני הרוח".

כדי להשיג שליטה בהכרה על המתרגל להגיע למצב שתמונה זו תהיה יציבה, ברורה ועקבית בתודעתו.

זהו שלב ראשוני בדרך לחירות אמת.

בספר היצירה, נקרא מצב זה: "חקיקה". 

חקיקה תאפשר לך לייצב עצמך בתדר אור גבוה, למלא את התודעה באור.

לשם כך, נדרש לפתח את יכולת הריכוז והתמקדות לאורך זמן , מבלי ללכת אחר התודעה המשוטטת ולהתפתות לה.

עם הזמן זה הופך להיות טבע שני, ואינו מצריך מאמץ. אך תחילה נדרשת יגיעה.

חקיקה תאפשר לך להגיע למצב של זכות. זכות הכלי, (מלשון זך) והיא תוביל אותך לשלב הבא המכונה בספר היצירה: "חציבה." 

החציבה תקבע, "תחצוב" בהכרתך, ממש כמו חציבה באבן. 

חציבה היא שינוי הדי, אן איי שלך.  החציבה תוליד אותך כמהות חדשה, קורנת, ועצמותית שלך.

זוהי לידה מחדש שלך.  היא קוראת לאחר שפיתחת יכולת להתמקד בעיקר, באור, להסיר טפל, לחקוק ולמיין תדרים שלילים, לזהות עצמך כטוב ולטפח מידות טובות. 

שיטה קבלית נוספת נקראת שיטת הייחודים.

שיטה זו מאפשרת לנו לחבר בין הצד הנקבי שביקום לבין הצד הזכרי. בין המשפיע למקבל, בין אלוהים לשכינה, בורא ונברא.

התנאי הבסיסי כדי לזכות בהכרה האלוקית שבתוכך היא להתגעגע.

התנועה אל הייחוד מתחילה בכמיהה. בגעגוע, בערגה של אהוב לאהובתו, אישה לאהובה.

שיטת הטנטרה, הידועה, בתפיסתה המקודשת והעמוקה מבוססת אף היא, על תפיסה של מיזוג,

ייחוד בין שתי סוגי האנרגיות בכדי להגיע לאחדות.

בשיטת היחודים הקבלית מתרכזים באות ו"ו מתוך השם המפורש. (אות זו מבטאת את האנרגיה הזכרית בבריאה.)

ומתרכזים באות ה"א , (שהיא האנרגיה הנקבית בעולם.)

 כח שדי מתחבר עם כח אדני.

העולם מתמלא בכח רוחני.  יש הפרייה, יש זיווג, מתקיים יחוד.

בהתכנסות זו, האדם נפתח לעונג הבריאה. 

תודעה גבוהה של קיום מוגשם, שאין בו חסר.

 חייו מתמלאים בעונג רוחני מוחשי.

הוא חי.

חיותו היא נצחית ואינסופית כיוון שהיא נובעת מאחדות. 

 ישנן עוד דרכים רבות וענפות להתבודדות קבלית.

עליהן אולי נרחיב בפוסטים נוספים, אם ירצה השם.

דבר אחרון, בעת שאתם מודטים או מתבודדים, הביאו מודעות לסיבת ההתבודדות.

תמיד קיים רצון שיניע אתכם לפעולה זו או אחרת.

עם זאת, מדיטציה איננה פעולה.

אלא מצב תודעתי הוויתי.

מדיטציה המונעת מרצון להשגת רווח כולשהו, בין אם זה בריאות פיזית, או רווחה נפשית,

תמקם את תודעתכם בגבולות הרצון שלכם.

אסיים פוסט זה, בהוקרה ואהבה  למורי ובהודיה עמוקה לבורא עולם.

תודה

גילת סגל

 

 

mandala heart
תגובות

השארת תגובה