היכן פותרים בעיות.

השאלה היא היכן פותרים בעיות, במקום כיצד פותרים אותן. פתירת הבעיות היא במקום הבלתי ניתפס. מה זאת אומרת, “במקום הבלתי ניתפס?” ואם הוא בילתי ניתפס, מה התועלת עבורי? הרי במילא הוא בלתי נתפס.

ובכן, רבי נחמן מברסלב אמר : “אם אתה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן.”

הדגש הוא על “מאמין”, על עולם של אמונה, ובעולם שבו אדם מאמין ש…או מאמין ב… זה עולם שיש בו מחשבה. והמחשבה הזו יכולה לקלקל. קורה שאנו מבולבלים, או חושבים שעשינו טעות  גדולה, ובעקבות זאת מתמלאים ברגשות של כעס או אשמה. במצבים אלה באות מחשבות “”שיכולתי לעשות אחרת” , או לחלופין ש”אין בכוחי לשנות או להתגבר על הטעות”  או ” זה המצב, ולעולם לא ישתנה” . יש מיקרים בהם המחשבות הללו הופכות לטורדניות , וזה מכיוון  שהאמונה בכוחו של האדם להשפיע על המציאות מתגברת. ” כוחי ועוצם ידי.” במציאות כזו, שהיא מציאות של ניגודים, יש לעבוד עם הכלים של אותה מציאות. ולכן הריפוי נעשה גם הוא על ידי האמונה, המחשבה החיובית: “שאני יכול “, “אני יכול לתקן”.  כאמור, זו מציאות של ניגודים, אבל לא לכל הדברים יש ניגודים. בעולם השלם, בעולם של השתקפות: “כמו בעליונים כך בתחתונים” בעולם המראות אין ניגודים. בשלם אין ניגודים.      לעולם  שאין בו התחלה וסוף אין ניגודים. אין נכון או מוטעה. והניגודים הם למעשה אשליה שניתנה לבני אדם, בכדי שיוכלו לבחור, ולקבל תחושה של השג והתקדמות. מתנה קטנה של הרגש עצמי. כך שלמעשה מה שאומר רבי נחמן ,שמשום שבעולם האמת אין ניגודים, לא צריך לתקן. אין קלקול ואין תיקון. אין בעיה, ואין צורך בפיתרון.

 

ובכל זאת, אתה יכול לומר כל זה יפה וטוב, אבל אני עוד לא שם. אני כאן בעולם הזה, ויש לי בעיה.

במיקרה כזה, האפשרות המוצעת לך הן אלו:

1 להרפות ממחשבה

2  לטפח מחשבה חיובית

להרפות ממחשבה זה אומר: שלא משנה מה עולה לכם בשכל, תגידו לעצמכם: זה לא אני, וזה לא נוגע לי.

או בסלנג “אני לא קונה את זה”.

הדלאי למה מציע גישה פרקטית ביותר: כשאתם מאמינים שיש לכם בעיה חישבו כך: ” אם ניתן לפתור את הבעיה, אין סיבה לדאגה. אם אין לה פיתרון, אין טעם לדאגה, כי אין מה לעשות בנוגע אליה בכל מקרה.”

 

User Avatar

אודות גילת סגל

גילת סגל - מורה ליוגה ולהתפתחות אישית. מעבירה סדנאות ושיעורים בהוד השרון.

השארת תגובה